5 tegn på stress

2020-03-17

5 tegn på stress

At have korte perioder med stress er noget de fleste kan genkende, og det er okay når du oplever kortvarig stress. Det hjælper dig faktisk når du skal præstere, og håndtere udfordringer op til en deadline eller ved f.eks. en eksamen eller en jobsamtale.

Men den stress som er farlig for dig, og hvor du skal være særlig opmærksom, er ved det langvarige og belastningstunge pres.

Du skal være særlig opmærksom, hvis du i en længere periode oplever følgende:


Søvn

 - et ændret søvnmønster er et typisk tegn på stress. 

Tankemylder gør det svært for dig at falde i søvn om aftenen. Og som regel, er det ikke de gode tanker der "underholder" dig, i de sene aftentimer. 
Bekymringer giver anledning til hjertebanken og høj puls, og gør det sværere for dig at overgive dig til søvnen. 
Du kan også pludselig begynde at vågne meget tidligt om morgenen, og være lysvågen indtil dit vækkeur ringer - indenfor en kort periode vil du for alvor begynde og mærke dit søvnunderskud.

Fysiske symptomer
-fysiske symptomer i kroppen er tidlige tegn på stress.

Stress symptomer er signaler til dig fra din krop, og dit sind om at dit system er belastet, og at noget er, som det ikke bør være. 
Du får altså en chance for at stoppe op inden et stress kollaps. 
Symptomerne kan starte mildt. Men du kan opleve, at flere symptomer kommer til, at de bliver hyppigere og måske bliver de også forstærket hos dig.
Det kan f.eks. være hovedpine, tics ved øjne, infektioner, hjertebanken mv.

Faglig skråplan 
- Din manglende søvn og fysiske symptomer begynder at have mærkbar effekt. 

Dit fokus og koncentration svinder ind, lige netop nu hvor du har allermest brug for det. Du laver flere fejl og leverer ringere præstationer - en øget arbejdsbyrde indtræder, du knokler mere, og måske arbejder du måske også mange flere timer om ugen for at kompensere.

Følelsesmæssigt
- Lange perioder med stress kan give dig en utilstrækkelighedsfølelse både på din arbejdsplads og i dit private liv. 

Dit følelsesliv kan føles som den helt store rutchebanetur med hyppige humør skift. Lige pludselig kan du begynde at græde, på de mest upassende tidspunkter, og måske uden du helt ved hvorfor. 
Magtesløshed, frustration og en enorm træthed både fysisk, og psykisk er også noget som fylder mere.


Adfærd og socialt 
- Omgivelserne er ofte de første der bemærker at noget er galt hos dig. 

Du er ikke længere som du plejer at være, og dine omgivelser oplever måske at din adfærd er uforudsigelig. Ved en stressbelastning har du nemlig ikke det samme overskud som du plejer. Du kan være mere sårbar overfor andres kritik og med en kort lunte. Det kan være en "farlig" cocktail, og kombinationen kan medføre, at du har tendens til at ryge ind i flere konflikter end normalt. Denne uforudsigelighed kan medføre at omgivelserne går på "liste fødder" omkring dig eller trækker sig fra dig.