Træn din evne til at være mere tilstede i nuet

2020-12-22

Ægte og bevidst nærvær er en mangelvare, og er efterhånden en eftertragtet luksus - blot at være til, uden at skulle præstere eller være i fortiden eller i fremtiden. ⁠

Tilstedeværelsen i den relation vi har til andre er udfordret, og især i de perioder som giver anledning til bekymringer og tankemylder.

⁠I forvejen har vi omkring 60.000 tanker der passerer hver dag, og vi kan ikke forholde os til alle. Og heldigvis for det.⁠

Men hvis et emne specielt udfordrer os, og står i vejen for vores trivsel. Kan vi blive meget fastlåst i denne specifikke tanke. Vi holder fast i den og gentager den igen og igen.

Drivkraften er stærk, og vi sætter alt ind for at tænke os til en løsning. ⁠Vi kan bruge rigtig mange timer om dagen, og måske også natten med, på de her tanker. Sagen er bare den, at der kommer ikke bedre løsninger ud af at blive ved med at analysere, og vende og dreje situationen. Ofte kører de samme tanker blot i ring, og løsningen synes at være endnu længere væk end før.

⁠I sådanne perioder har din hjerne og din krop brug for at du skifter dit fokus og gør noget helt andet. 

Dit fokus er bedre investeret i alt det gode som fylder dig op med god energi. I mentale pauser, som på sigt giver dig det overskud og den klarhed du har brug for.

⁠Du kan træne dit nærvær og flytte dit fokus, ved fx at gå en tur i skoven.⁠

Øvelsen går ud på, at du har fokus på dine sanser samtidig med at du går

  • Brug dine øjne, og vær bevidst om hvad du ser i skoven. Trækronerne, bladene, den blå himmel ..
  • ⁠Læg mærke til hvordan skoven dufter - skovbunden, ramsløg eller måske kan du fornemme duften af gran
  • Hvordan føles luften på din krop? Er det koldt, varmt eller måske regner det lidt⁠?
  • Kan du høre fuglene synge eller trommer spætten i træstammen?⁠ Lad dig opsluge af alt det liv som er i skoven. ⁠
  • Smag på skovjordbær eller sorte modne brombær - smager de sødt eller er de bitre?

På den måde får du en pause fra dine tanker, og træner dit nærvær og fokus. Når tankerne kommer på besøg accepterer du dem blot, lader dem passere og retter igen dit fokus mod dine sanser.⁠