Historier kan være berigende, dragende og gøre et stort indtryk - og så er der dem som direkte skaber afstand og saboterer 

2020-07-27

Historier kan være berigende, dragende og de kan gøre et stort indtryk. ⁠
Nogen fortællinger kan endda være livsændrende og derfor aldrig glemt. Mens andre blot bidrager til et godt grin.⁠

Vi fortæller hinanden historier hver dag om det vi oplever, det vi hører om, eller måske om noget vi har læst. Egentlig med inspiration i hvad som helst.⁠

Vi er alle historiefortællere på et eller andet niveau i forhold til vores omgivelser, men også i forhold til os selv. For i blandt historiefortællingen er der også de historier vi fortæller til os selv, om os selv, og som stille og roligt former vores selvbillede. ⁠

Desværre er det ikke altid på den mest hensigtsmæssige måde (i min optik), og jeg oplever også indimellem at mine klienter ubevidst skaber afstand og saboterer det de ønsker at opnå.⁠

Et virkelig betændt emne er alder, når man er jobsøgende. Et emne som der er rigtig mange holdninger til og fortællinger omkring. Fx:⁠

  • når man som ung er nyuddannet, så får man ikke jobbet på grund af manglende erfaring. 

  • eller kvinder i den fødedygtige alder, ikke får jobbet på grund af virksomheden forventer at de skal på barsel i den nærmeste fremtid.⁠

  • ansøgere som er 55+ får selvfølgelig ikke jobbet, fordi pensionen venter jo lige rundt om hjørnet.⁠

  • eller dem som er nået til den alder hvor man har fået 1-3 børn, og måske ovenikøbet også er blevet en enlig forælder. Jamen så får man ikke jobbet på grund af for mange barnssygedage.⁠

Og der findes mange andre historier, som kan vokse sig store og gøre det lidt mere sort og nyttesløst. So whats the point?⁠

Uanset hvilken situation du befinder dig i som jobsøgende, så undgå at forurene din energi med falske fortællinger og scenarier. Det du tænker om dig selv, er det du sender ud. Så hvorfor plante en negativ fortælling hos virksomheden, som de måske ikke engang selv har overvejet?⁠

Historier kan digtes præcis som du ønsker og det er jo præcis det som er det fantastiske ved historier. ⁠

Hvorfor ikke bruge det positivt?⁠

Så hvad er din styrke i forhold til dit udgangspunkt, og der hvor du er i dit liv? ⁠Hvilke værdier kan du tilføje virksomheden og hvad er fordelen ved det du kan tilbyde?⁠