Vidste du .. ?

2020-10-11

Vidste du ..?

At meditation forbygger stress og din trivsel bliver bedre. Det øger samtidig dit fokus og du forbedrer din evne til at koncentrere dig.

Når du mediterer træner du samtidig din evne til at være tilstede i nuet. Det giver dig plads til, at mærke din krop og hvordan du egentlig går og har det.

Og endnu bedre - så giver du dig selv et pusterum i din travle hverdag.

Fantastisk ik?

Dit tankemylder mindskes, og med mindre tankemylder, vil det betyde at du har mere energi til andre ting.

Hvis du har stressrelaterede symptomer - så har meditation den virkning, at mængden af stresshormonet kortisol falder i kroppen og dæmper symptomer allerede indenfor 5 dage, hvis du mediterer hver dag.

Men det er vigtigt at understrege, at det ikke fjerner årsagen til, at du har stressrelaterede symptomer.


Sådan gør du:

Hvis du aldrig har prøvet at meditere før eller du har svært ved at holde fokus, så kan det være en hjælp at anvende en guidet meditation.

En guidet meditation er en indtalt meditation, hvor du bliver guidet hele vejen igennem meditation. Du skal blot lytte og følge anvisninger.

Du kan søge efter "guidet meditation" på diverse søgemaskiner f.eks. Google, og der er masser af gratis meditationer.

Find en meditation du kan lide og som indeholder det formål, som du har behov for lige nu. Der findes meditationer som du kan anvende når du skal sove, eller "bodyscan" som handler om at du mærker din krop og en masse andre.

  • Sæt dig godt til rette, og et sted hvor du kan sidde uforstyrret.
  • Find din guidede meditation og følg blot anvisninger.
  • Luk dine øjne og slap af. Hvis du ikke har lyst til at lukke øjnene, så find et punkt i rummet hvor du kan "hvile" dine øjne.
  • Nyd det - og hvis du falder i søvn, så er det helt okay.

Mediter hver dag eller gerne 1 - 3 gange om ugen efter behov.

Har du svært ved at holde fokus under meditationen?

Det er helt normalt at hverdags tanker popper op og "blander sig" i meditationen. At meditere er ligesom alt andet nyt. Det kræver træning, og du vil opleve at du bliver bedre og bedre med tiden. Så hav tålmodighed med din proces. Nogle dage vil du være bedre til at holde fokus end andre dage, og det er helt okay ..

Når indkøbslister, bekymringer og alle mulige andre tanker popper op, så registrer at de er der, men undgå at gå ind i tankerne og vend tilbage til den guidede meditation.
Du kan sammenligne dine tanker med omslaget på en bog. Du kan se ydersiden, men du vælger ikke at åbne bogen og læse indholdet.

På den måde bliver du bedre til at træne dit fokus, som er en gave at kunne, når du skal fordybe dig i en opgave.

God fornøjelse.