Om Metakognitive metode

Ved du, at stress også kan opstå på baggrund af dine tankeprocesser?

Ved du, at stress også kan opstå på baggrund af dine tankeprocesser?

Ikke pga. det, du tænker, altså indholdet i tankerne, men hvordan du håndterer dine tanker i hverdagen ..

Rigtig mange mennesker oplever, at tankerne er ukontrollerbare i mere eller mindre grad, og det er der en særlig grund til.
Vi har lært, hvilke tanker, der er gode for os, og hvilke vi helst ikke skal bruge for meget tid med - men aldrig helt hvordan, vi skal håndtere dem.

Vores reelle problem er måske:

  • situationen på arbejdspladsen
  • at vi intet arbejde har
  • eller det skrantende parforhold


Men for nogen er det slet ikke her, det største problem er. Det største problem er mængden af tid, vi bruger på at overtænke, bekymre os og gentage grublerier om og om igen;

- gentagelser, som over tid skaber en massiv belastning på vores nervesystem, og som påvirker vores kropslige og mentale helbred. Det er her, den nedadgående trivsel bliver mærkbar, stress får "kilet" sig ind, og vi kommer længere og længere væk fra at løse vores reelle problem.

Modellen illustrer hvordan vores krop og psyke hænger sammen på kryds og på tværs.
Om hvordan tankerne kan generere følelser og kropslige reaktioner samt symptomer.
Men også hvordan en følelse, en kropslig reaktion og symptomer også kan aktivere positive eller negative tanker.  

 I den metakognitive tilgang handler det ikke om at beskæftige sig med tankernes indhold, fortællingen og oplevelserne fx i forbindelse med arbejdsrelateret stress, ledighedsstress eller stress i privatlivet.

Det vil sige, at der fx ikke behandles emner om:

  • fortiden eller den reelle situation for at lede efter svar eller løsninger
  • hvordan du kan tænke mere positivt
  • hvordan du kan modbevise negative tanker, "fakta tjekke" om tanken har sin berettigelse eller forsøge at nuancere tankerne


I stedet er fokus på, hvor meget tid og opmærksomhed, du bruger på negative tanker. Hvordan du håndterer dem og hvad årsagen er til, at du håndterer tankerne, som du gør.

Vi kan ikke kontrollere, hvornår negative tanker, bekymringer, grublerier dukker op på det indre plan; - hvad der aktiverer vores tanker og følelser, hvor mange tanker der kommer og vi kan heller ikke fjerne dem ..

Det skal vi heller ikke.
Alle slags tanker og følelser er blot en del af livet og er repræsenteret i vores hverdag.

Men det handler om at gøre mindre på det indre plan. At bruge mindre tid på fx at analysere, forsøge at forudse fremtiden, finde svar mv. og i stedet lade tanker og følelserne, der følger med, være, så de kan hele og "gå i sig selv".
Men endnu vigtigere, at du bestemmer, hvornår du vil beskæftige dig med tankerne, og om du vil beskæftige dig med dem eller ej.

For du har altid et valg.